Random life in Florö

Nu har jag skrivit en lapp med stödord så jag ska komma ihåg vad jag ska skriva här på bloggen!
Man får inte vara dum! :D

Idag var jag och Kajsa en sväng på stan. Hon skulle till banken och jag till skatteverket.
Sen blev det lite handlande av mat. Utanför matbutiken stod det två personer och sålde ris med en massa olikfärgade fjädrar. Vilket vi i Sverige kallar påskris... Inne i butiken fanns det påskgodis och påskägg.
Jag och Kajsa gick och funderade på om folket i Florö var lite sinnesrubbade eftersom påsk inte är än på 2 månader..
När jag träffade Marit på jobbet så frågade jag om folk i Florö var lite koko och det sa hon att de nog var med allt påskgodis men att om det är ris som har fjädrar med olika färger i så är det till en högtid som heter Fastelavenssöndag som är nu på söndag. Samtigt som alla hjärtans dag och morsdag inträffar här i Norge. (Varför man nu har 3 högtider på samma dag :S) Och att vid påsk har man ris med gula fjädrar i :P
Så där var en ny grej jag lärde mig. Vet dock inte vad Fastelavenssöndagen innebär. Det visste inte Marit heller. :P

När vi var inne i matbutiken så kom jag efter en minst sagt kraftig kille i kön till kassan.
Han köpte 5 flaskor Pepsi max (som alla i Florö tydligen dricker eftersom alla tjatar om det på pizzabakeren. Men vi har inte pepsi där.) två påsar chips, micro pannkakor och en påse med 7 bullar i... Det var det jag la på minnet iaf. Efter honom stod jag med en banan, en yoghurt och knäckebröd. Då känner man sig nyttig och smal.. Men samtidigt blir jag så himla fundersam över hur man tänker om man är väldigt.. ja... fet.. och bara äter skit.. :S
Iofs. kanske jag inte ska säga så mycket eftersom jag äter dåligt åt andra hållet.. Äter nästan inget alls alltså. Min lunch idag bestod av en mango och fem knäckemackor.. Och Kajsa sa tillomed: Gu vad du äter idag!
Haha! Ja.. eftersom vi numera inte har en micro på jobbet så blir det så. Man äter det man kan ta med. Frukt och knäckebröd :P
Jag har börjat göra sit-ups varje dag med! Så nu ska jag försöka få en platt mage så jag kan känna mig snygg i sommar :)

På måndag åker jag hem till Sverige! :O Bara 4 dagar kvar! :O
Då har jag varit här i 3 månader. Kom hit den 17e November.
Men det känns bra att åka hem. Eller hem och hem. Jag ska bara vara i Mjölby i två dagar för sen ska jag till Sthlm på arbetsintervju och stanna där över helgen hos POLEN! :D (Torun)
Saknar henne. Ska bli kul att träffas igen! :)

Måste bara berätta en rolig grej. Jocke, som jag jobbade och bodde ihop med här förut men som nu jobbar och bor i Gjövik där de har öppnat nytt, han har tjatat om sin mössa i en månad nu. Han har letat i hela huset och när han flyttade härifrån bad han oss andra leta i hela huset. Mössan var spårlöst försvunnen.
Men sen idag! När vi pratade så sa han de magiska orden!
"Maria har hittat min mössa!"
VA?! Vart då?! Svarade jag.
"I ett av mina påslakan...."
Hahaha! Smarthuve! Klart den ligger där i.. Han sover ju tillomed med mössan. :P

Idag har jag fått höra en fin berättelse om två maskar som möttes en natt mellan torsdag och fredag :)
En av de bästa kommentarerna i den var "Öh.. jag har inte lampor.. jag är fattig"

Nu ska jag sova först göra sit-ups och sen sova :)
//Ronja



Kommentarer
Postat av: Mamma

Det är nog Fastlagssöndag de menar. Vi äter ju fettisdagsbullar på tisdag, för att göda upp oss inför fastan. Gammal katolsk tradition, vi har ju varit katoliker vi med, både Sverige, Norge och Danmark. Du kan ju låna en bok av mig och läsa om det, om du vill. Kramis!

2010-02-13 @ 01:06:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0