Julkalendern började idag.

Nu har jag sett första avsnittet på julkalendern genom datorn då eftersom vi inte har svenska kanaler.
Varför var julkalendrarna så mycket bättre förr? Och varför kan inte bara svt göra dem bra igen?! Det är ju flopp efter flopp. De har ju gjort bra innan så man vet ju att de kan bara de försöker. Men de kanske inte orkar lägga ner så myckt arbete på det? Men julkalendern är ju ändå ett av de viktigaste programmen de gör på året. Mer eller mindre alla ser på julkalendern eller iaf. vet vad den handlar om.
Årets verkar kunna bli bra men jag tror absolut inte att den kommer bli en sån som alla kommer ihåg och tänker "åh, den var bra!" Som mysteriet på greveholm. Alla jag snackat med om julkalendrar älskar den.
Det sorliga är att jag inte ens sett hela mysteriet på greveholm. Jag vet inte varför jag inte följde julkalendern slaviskt det året. Men jag vet att de programmen jag såg, de älskade jag. Vill se hela kalendern någon gång!
Sunes jul var också väldigt bra! Jag var ju bara 3 år när den visades men vi hade några avsnitt av den på VHS när jag var liten. Måste se hela den med någon gång! :)

Jag var inne på wikipedia och där fanns en lista på alla julkalendrar som funnits genom åren.
Jag tar inte med alla utan bara de från när jag började minnas. Och första julkalendern jag minns var den 1993, då var jag alltså 5 år.
Om ni vill se hela listan gå in på wikipedia och sök på te.x. "julkalendern genom tiderna."

  • 1993 - Tomtemaskinen
    (Med Findus och Petsson. Kommer ihåg att jag störde mig på att findus spelades av en tjej, Ika Nord, när Findus ju faktiskt var en kille)
  • 1994 - Håll huvet kallt
    (Den här kommer jag ihåg att jag ogillade starkt!)
  • 1995 - Jul i Kapernaum
    (Den här var nog mysig men jag tyckte inte om den då.)
  • 1996 - Mysteriet på Greveholm
    (Den här är en av de bästa)
  • 1997 - Pelle Svanslös
    (Jag blev så kär i Björn Kjellman och började se allt med honom!)
  • 1998 - När karusellerna sover
    (Såg inte den här så mycket för jg tyckte att den verkade tråkig)
  • 1999 - Julens hjältar
    (Den här var bra! Blev lite småkär i Jonas Karlsson)
  • 2000 - Ronny & Julia
    (Såg typ bara ett program. Ja, barnskådisar är ju inte alltid så bra. Gillar bättre när det är vuxna "riktiga" skådisar som spelar.)
  • 2001 - Kaspar i Nudådalen
    (Såg inte heller. Kan inte utala mig om denna.)
  • 2002 - Dieselråttor & sjömansmöss
    (Den här såg jag varje dag faktiskt. Kommer ihåg att jag tyckte om den!)
  • 2003 - Håkan Bråkan
    (Ett lamt försök att "göra om" Sunes jul succén? Jag är upvuxen med Sune och Håkan. Men jag såg bara ett avsnitt av den här julkalendern sen bojkottade jag den för att inte förstöra mina barndomsfavoriter.)
  • 2004 - Allrams höjdarpaket
    (VAD VAR DET HÄR?! Sämsta jag sett! Pinsamt svt! Pinsamt!)
  • 2005 - En decemberdröm
    (Såg bara ett avsnitt av det här men tyckte att den verkade okej.)
  • 2006 - LasseMajas Detektivbyrå
    (Såg inte massor av den här heller men tycker att den också var okej)
  • 2007 - En riktig jul
    (Såg bara ett avsnitt av den här med men kommer ihåg att jag tyckte att den kunde ha potential.)
  • 2008 - Skägget i brevlådan
    (Såg inte mycket av denna.. Men den verkade inte alls julig. Och det vara bara massa färger ch väldigt bolibompa verkade den.)
  • 2009 - Superhjältejul
    (Återstår att se om den här är något att ha.)


    TA TILLBAKA JULKÄNSLAN SVT!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0